Stel je voor? Je wilt (privé) een nieuwe auto kopen, maar hebt net de bevindingen van het VN-klimaatpanel IPCC gehoord over het klimaat en ziet reacties variërend van ‘code rood’ tot ‘acute noodsituatie’. Is het dan misschien verstandig om een plugin-hybride of een EV te kopen, in plaats van een auto op benzine of diesel?
Elektrische voertuigen (EV’s) hebben een batterij in plaats van een benzinetank en een elektromotor in plaats van een verbrandingsmotor. Plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) zijn een combinatie van benzine en elektrische voertuigen, dus ze hebben een batterij, een elektromotor, een benzinetank en een verbrandingsmotor.
Na het succes van de Mitsubishi Outlander-PHEV vanaf 2013 is het nu duidelijk dat de overheids-subsidie de enige reden was dat deze plugin-hybride in Nederland populair is geworden. De ‘dorstige’ benzine motor maakte elk voordeel dat elektrisch rijden met deze auto op dat moment had teniet gedaan door het benzineverbruik van z’n 1:10. (1 liter op de 10 km)
Mede door het stopzetten van de overheids-subsidie zijn de Plugin-hybrides niet meer populair voor de zakelijke rijder (en natuurlijk lease-maatschappijen) en omdat het hier een combinatie betreft van een volledige benzine motor én 1 of 2 electro-motoren zijn ze als privé aankoop in Nederland niet interessant.
Een volgend probleem met een plugin-hybride zit in de batterij-capaciteit. De batterij die in een plugin-hybride zit geeft je meestal de mogelijkheid om tussen de 35 en 50km elektrisch te kunnen rijden, echter alleen als alle (weer)omstandigheden optimaal zijn. Daarnaast verliest de een batterij elk jaar een beetje van zijn capaciteit (batterij degradatie), nu heb je vaak 8 jaar garantie op de batterij, maar de meeste fabrikanten doen pas iets aan de batterij-degradatie nadat de batterij van jouw auto batterij 30%-40% van zijn capaciteit heeft verloren. Mocht jouw batterij dus onder de 60%-70% capaciteit komen, wordt deze ‘gerepareerd’, maar de voorwaarden geven vaak aan dat je niet een batterij-capaciteit 100% terugkrijgt. Zo kan het zo zijn dat je na een paar jaar nog maar 21km-30km elektrisch bereik over hebt.
Waarom komt bijna elke fabrikant dan toch met nieuwe plugin-hybrides uit? De vraag vanuit de consumenten en lease-bedrijven schijnt er niet te zijn, daar zijn ze vaak te duur voor. Hieronder een aantal redenen dat fabrikanten toch met zoveel nieuwe plugin-hybrides komen?
Nadelen:
- Sommige merken gebruiken de PHEV mogelijk als Compliance Auto: Een plugin-hybride compliance auto die is gemaakt om te voldoen aan de specificaties van de overheid, in hoeveelheden om te voldoen aan de overheidsvoorschriften inzake quota, om aan het publiek te verkopen, vaak in beperkte gebieden, soms met verlies, zonder promotie en onder actieve ontmoediging bij dealers.
- Boetes: Voor sommige fabrikanten zijn de overheidsboetes mogelijk hoger dan de kosten voor het ontwerpen van een plugin-hybride, waarbij het niet relevant is of deze verkoopt of niet. Sterker nog, als je geen winst maakt is het mogelijk niet eens handig als deze een succes wordt.
- Onderhoud: Er bestaan vermoedens dat sommige fabrikanten en dealers zo lang mogelijk geld willen verdienen aan onderhoud. Een volledig elektrische auto (EV) heeft beduidend minder onderhoud in vergelijking tot een benzine motor. Een plugin-hybride daarentegen heeft door zijn combinatie van een benzine en een electro-motor mogelijk nog hogere onderhoudskosten dan een volledige benzine- of volledig elektrische auto.
Zijn er geen situaties te bedenken waar een plugin-hybride van toegevoegde waarde is? Ja, dat hangt natuurlijk van jouw wensen af, maar die zijn er zeker wel!
Voordelen:
- Korte afstanden: Als jij dagelijks niet meer dan 40km rijd dan kun jij nagenoeg volledig elektrisch rijden.
- Thuis laden: Als jij thuis de mogelijkheid hebt de auto op te laden. (rond de 23cent per kWh, afhankelijk van je stroomleverancier)
- Meer openbare laadpalen: Als er teveel EV’s en plugin-hybrides op de weg zijn en het laadpalennetwerk niet snel genoeg vergroot kan worden, en je dus in de rij kan komen te staan voor een laadpaal, kun je altijd op benzine rijden.
EV’s hebben geen verbrandingsmotor, alleen een (grote) batterij die energie levert aan een elektromotor. Pure-EV’s worden opgeladen via een externe elektriciteitsvoorziening, meestal aangesloten op een EV-oplaadpunt. Een EV wordt meestal aangedreven door een of meer elektromotoren.
De EV batterijen krijgen langzaam aan meer capaciteit en ze worden ook steeds goedkoper, ook hebben we ook al overheidssubsidies voor particulieren, maar ook die subsidie was al binnen een paar dagen op.
Als de plugin-hybride in 2021 geen succes is, zal de volledig elektrische auto dan de ultieme oplossing zijn?
Nadelen:
Compliance auto: Tot op zekere hoogte kunnen EV’s van sommige merken ook gezien worden als compliance auto’s. De strategie van Mazda schijnt al vanaf 2018 te zijn dat moderne benzine (en zelfs diesel) motoren nog steeds tal van verbeteringen kunnen krijgen die ze tot 30 procent efficiënter kunnen maken dan ze nu zijn. Van Mazda zien we dan ook tot op heden niet veel op het gebied van EV’s
Nog steeds te hoge prijzen: Het zal nog wel even duren voordat de fabrikanten de hoge r&d kosten hebben terugverdiend, tot die tijd zullen EV’s nog echt wel duur blijven. Een tussenoplossing kan zijn om eens naar de relatief voordelige Chinese EV-merken, zoals bijvoorbeeld MG-ZS en als het wat groter moet zijn, de AiWays-U5.
Batterij leeg: Kijk maar eens naar de David Bautista film: Stuber. Een actiefilm waar op het hoogtepunt de batterij van een Nissan Leaf helemaal leeg is. Zodra je batterij bijna leeg is en er is geen laadpaal in de buurt of die zijn allemaal bezet of zelfs kapot, dan zou je willen dat je gewoon wat ouderwetse benzine kunt bijtanken! 🙂
Dus ook een EV is geen goede oplossing in 2021? Ja, ook dat hangt natuurlijk van jouw wensen af, na lang PHEV fan te zijn gaan wij nu toch ook naar een EV kijken! De voordelen wegen mogelijk op tegen de nadelen.
Voordelen:
Steeds groter bereik: Waar de auto’s van Peugeot, Citroën en de andere Stellantis merken nog wat beperkt zijn inzake het bereik, zit je bij bijvoorbeeld de Kia e-niro, Kia e-Soul of Hyundai Kona er wel comfortabel bij, ook prijzen onder de 40000,- euro zijn steeds beter te realiseren.
Goedkoper in onderhoud: Zoals al eerder gemeld zijn volledige EV’s veel goedkoper in onderhoud, maar hier maken bijvoorbeeld Kia er wel een potje van. Bij Kia bieden ze bijvoorbeeld 7 jaar garantie op de auto, maar enkel als je elke 15000km onderhoud doet, met een beetje doorrijden heb je dat in 9 tot 10 maanden al gerealiseerd. Mis je een onderhoudsbeurt, dan kun je in de problemen komen met de garantie!
Goedkoper in gebruik: Voorlopig nog geen wegenbelasting, vooral bij thuis-opladen goedkope stroom, bij gunstige weersomstandigheden zeer zuinig en vooral als stadsauto is de EV een zuinige auto.
Beter voor milieu: Elektrisch rijden is beter voor het milieu! Elektrische auto’s produceren geen stikstofoxiden en fijnstof, en stoten minder CO2 uit bij zowel de productie als tijdens het rijden. Wanneer je hem dan ook nog kan opladen met je eigen zonnepanelen ben je dubbel goed bezig en ben je ook nog eens voordeliger uit!